Nauka rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

W jakie kompetencje studentów warto inwestować? Raport naukowców z UJ

Porównano wyniki badania kompetencji absolwentów, z rozwojem ich kariery zawodowej. Udało się wypracować model pożądanej u absolwenta kombinacji kompetencji cyfrowych z kompetencjami miękkimi. Globalny kryzys zdrowotny jeszcze silniej uwypuklił potrzebę kształcenia takiego zestawu umiejętności nie tylko z obszaru IT, ale też samoorganizacji pracy i work-life balance.

Fot. Fot. pixabay.com

Raport przygotowało Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Eksperci skupili się na zbadaniu programów kształtujących kluczowe kompetencje studentów.

Kto regularnie mierzy się z pytaniami: kogo, dlaczego, jak i w jakim celu kształcimy, ten ma w ręku klucz do zapewnienia młodym ludziom edukacji, która odpowiada zarówno na ich potrzebę rozwoju osobistego i zawodowego, jak i na potrzeby pracodawców – mówi dr Remigiusz Kopoczek, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Poprzez programy, realizowane w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój, a już niedługo – w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, staramy się wspierać uczelnie oraz studentów w definiowaniu i osiąganiu wachlarza pożądanych kompetencji przyszłości. Dlatego warto sprawdzić, jak to się nam do tej pory udaje, aby robić to jeszcze sprawniej i z większym pożytkiem dla każdej z zainteresowanych stron, a ostatecznie także z korzyścią dla polskiej gospodarki i naszej wspólnej przyszłości – dodaje.

W drugiej odsłonie badania, realizowanego od czerwca 2021 roku do stycznia 2022 roku, przedmiotem analiz była sytuacja zawodowa dwóch grup absolwentów:

  • 400 uczestników Programów Rozwoju Kompetencji (PRK) z pierwszej edycji badania – co dało możliwość spojrzenia z perspektywy 3-4 lat przebywania tej grupy absolwentów na rynku pracy,
  • 400 uczestników modułów kompetencyjnych w ramach Zintegrowanych Programów Uczelni (kontynuacja projektów PRK) – co z kolei pozwoliło na spojrzenie z perspektywy 1-2 lat ich aktywności na rynku pracy. 

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju poprzez programy realizowane ze środków Funduszy Europejskich od lat stara się niwelować luki kompetencyjne studentów wchodzących na rynek pracy. Programy cieszą się dużym zainteresowaniem uczelni wyższych. Bliski start konkursów w nowej perspektywie finansowej UE to dobry moment na podsumowania i wnioski.

Ważnym aspektem badania programów kształtujących kluczowe kompetencje studentów była próba uchwycenia, czym wyróżniają się na rynku pracy absolwenci, którzy uczestniczyli w analizowanych projektach POWER, w porównaniu z tymi, którzy nie brali w nich udziału.

Prawie wszyscy absolwenci Programów Rozwoju Kompetencji (93%) pracują, w przeważającej liczbie w oparciu o umowy o pracę (78%). Zdecydowana większość z nich zauważa wyraźną poprawę warunków pracy. W programie cenią jego pozytywny wpływ na karierę, kształtowanie ważnych kompetencji oraz zwiększenie motywacji do uczenia się i dbania o swój dalszy rozwój.

W kontekście kompetencji przyszłości już przed pandemią mówiło się o pożądanej u absolwenta kombinacji kompetencji miękkich z kompetencjami cyfrowymi. Z raportu wynika, że globalny kryzys zdrowotny jeszcze silniej uwypuklił potrzebę kształcenia tego zestawu umiejętności, przyspieszając procesy automatyzacji i cyfryzacji. Przejście na pracę zdalną wymagało od pracowników wzmocnienia kompetencji nie tylko z obszaru IT, ale też samoorganizacji pracy i work-life balance.

Z raportu wynika, że pozytywne efekty Zintegrowanych Programów Uczelni dostrzegają zarówno studenci, jak i uczelnie nawiązujące współpracę z pracodawcami i wdrażające nowe metody dydaktyczne. Zdecydowana większość przedstawicieli uczelni (93%) deklaruje, że w przyszłości – o ile pojawi się taka możliwość – uczelnie będą aplikować o środki na kontynuowanie prowadzonych działań. Część dotychczasowych beneficjentów jest skłonna kontynuować podobne działania z własnych środków, co według ekspertów również pozytywnie świadczy o trwałości efektów programu.

 

Szczegóły na stronie: https://www.uj.edu.pl/wiadomosci/-/journal_content/56_INSTANCE_d82lKZvhit4m/10172/150548790

pokaż metkę
Osoba publikująca: Magdalena Łukasik
Podmiot publikujący: Biznes w Krakowie
Data publikacji: 2022-04-12
Data aktualizacji: 2022-04-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź